Η κινεζική πλατφόρμα fast fashion ανοίγει τον δρόμο για φυσική παρουσία στην Ευρώπη — Αντιδράσεις για τις περιβαλλοντικές και εργασιακές της πρακτικές
Ρεπορτάζ – e-peiraias.gr
Σημαντικό ενδιαφέρον αλλά και έντονες αντιδράσεις προκάλεσαν τα εγκαίνια του πρώτου μόνιμου φυσικού καταστήματος της κινεζικής πλατφόρμας μόδας SHEIN, που πραγματοποιήθηκαν την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου στο Παρίσι. Το κατάστημα στεγάζεται στο ιστορικό πολυκατάστημα Bazar de l’Hôtel de Ville (BHV Le Marais), απέναντι από το Δημαρχείο της γαλλικής πρωτεύουσας, σε συνεργασία με τον όμιλο Société des Grands Magasins (SGM). Πρόκειται για το πρώτο κατάστημα της εταιρείας με μόνιμη παρουσία, καθώς μέχρι σήμερα λειτουργούσε αποκλειστικά διαδικτυακά ή μέσω προσωρινών pop-up χώρων.
Ουρές και διαδηλώσεις στο κέντρο του Παρισιού
Από τις πρωινές ώρες σχηματίστηκαν ουρές καταναλωτών έξω από το πολυκατάστημα, με δεκάδες άτομα να περιμένουν για να μπουν πρώτοι στο νέο χώρο της εταιρείας. Την ίδια στιγμή, διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν κρατώντας πλακάτ με συνθήματα όπως «Shame on SHEIN», καταγγέλλοντας τις περιβαλλοντικές και εργασιακές πρακτικές της εταιρείας.
Οι αντιδράσεις εντείνονται μετά τις πρόσφατες έρευνες των γαλλικών αρχών για την παρουσία στην πλατφόρμα προϊόντων ακατάλληλου περιεχομένου, καθώς και για το μοντέλο “ultra-fast fashion”, που χαρακτηρίζεται μη βιώσιμο για το περιβάλλον και επιβαρυντικό για την αγορά εργασίας.
Η εταιρεία που διαχειρίζεται το BHV, SGM, υπεραμύνεται της συνεργασίας, υποστηρίζοντας ότι εντάσσεται σε στρατηγική προσέλκυσης νεανικού κοινού σε ένα πολυκατάστημα που έχει υποστεί πτώση επισκεψιμότητας τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, πολιτικοί και περιβαλλοντικές οργανώσεις στη Γαλλία κάνουν λόγο για «αντίφαση» ανάμεσα στις εξαγγελίες της κυβέρνησης περί βιώσιμης ανάπτυξης και τη φιλοξενία μιας εταιρείας που στηρίζεται στο μοντέλο της υπερκατανάλωσης και της χαμηλής τιμής εις βάρος της ποιότητας και των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Το μήνυμα για την ευρωπαϊκή αγορά
Η κίνηση της SHEIN σηματοδοτεί την είσοδο του κινεζικού κολοσσού στη φυσική λιανική αγορά, σε μια εποχή που οι μεγάλες online πλατφόρμες αναζητούν νέα μοντέλα αλληλεπίδρασης με το κοινό. Η επιλογή του Παρισιού ως πρώτου σταθμού αποδεικνύει τη στρατηγική σημασία της ευρωπαϊκής αγοράς, ιδιαίτερα στον χώρο της νεανικής μόδας χαμηλού κόστους.
Το άνοιγμα αυτό θεωρείται πιλοτικό βήμα για πιθανή επέκταση φυσικών καταστημάτων σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις — ένα στοίχημα που θα δείξει αν η SHEIN μπορεί να μεταφέρει το ψηφιακό της μοντέλο και στον φυσικό κόσμο.
Πηγές: The Guardian, Reuters, Le Monde, AP News, Al Jazeera, The Verge




